У 2021 році нелегальний ринок тютюнових виробів в Україні сягнув історичного максимуму – 15,9%

Перше дослідження нелегального ринку сигарет в Україні компанія Kantar провела 10 років тому – у 2011. Тоді його частка здавалася мізерною – близько 1%. За даними Kantar, зростання нелегального ринку сигарет в Україні почалося у 2014 році, а вже через три роки контрабанда і підроблені сигарети займали 2,3% ринку.

Вже тоді тютюнова галузь почала бити на сполох, адже непрогнозоване підвищення акцизу на сигарети, яке щорічно практикувала Верховна Рада, лише погіршувало ситуацію. 

2017 року уряд прислухався до виробників тютюнових виробів та запровадив план підвищення акцизу на тютюнові вироби на 8 років. Але було запізно: значне підвищення акцизу у попередні роки призвело до зростання тіньового ринку сигарет в Україні, оскільки чим вище акцизи, тим дорожчі легальні сигарети, а нелегальні – завжди дешевші. 

На той час близько 70% вартості кожної пачки сигарет складали податки. Тобто з умовної пачки сигарет вартістю 30 грн, 21 гривня сплачувалася виробниками в бюджет України. Це також означало, що виробники нелегальних сигарет, які не сплачували податки, мали шалені прибутки навіть, якщо продавали свої сигарети вдвічі дешевше за легальні. 

Погіршувало ситуацію ще й те, що в Україні відсутня кримінальна відповідальність за контрабанду підакцизних товарів, до яких належать і сигарети. Тож дорогий легальний товар та відсутність суворого покарання стали тією причиною, яка дозволила нелегальному ринку розвиватися стрімко. 

Вже у 2018 році нелегальний ринок подвоївся – 4,4%. Оскільки ця цифра видавалася незначною, то держава особливої уваги на це не звертала, що відкривало додаткові можливості для нелегальних виробників та торговців. Легальні виробники поступово почали доносити цю проблему до уряду та громадськості, бо втрати держбюджету при такій частці «тіні» складали 2,6 млрд грн – це достатньо велика сума, аби почати хвилюватися. Крім того, все, що не заробили легальні виробники та торговці, заробляли злочинці, тому законні оператори втрачали і прибуток, і менше платили податків, оскільки менше продукції продавали.

Наступного року відбулося не лише планове підвищення акцизного податку, а й позапланове. Експерти попереджали, що це дасть новий поштовх до зростання нелегального ринку. Так і сталося – він склав 6,6%. У 2020 році – 6,9%.

А за підсумками травня 2021 року нелегальний ринок сягнув майже вдвічі більшого значення – 15,9%. Втрати бюджету у 2021 році тепер оцінюються на рівні 13,2 млрд грн.

За даними Kantar, таке зростання обумовлене переважно зростанням рівня продукції, маркованої Duty Free або для експорту, яка нелегально продається в Україні. При цьому 62% цих сигарет має позначку виробництва на Винниківській тютюновій фабриці. Найбільш поширеними марками цієї групи нелегальної продукції є Compliment (з маркуванням Duty Free) – 50%, а також Marshall, Jin Ling, Marvel, Urta, загальна частка яких складає 84%.

Традиційно, більша частина (62%) нелегальної продукції розповсюджується в 7 областях України. Найбільше – в Харківській та Одеській областях.

Останнє дослідження продемонструвало одну з найгірших тенденцій: продовжує зростати частка нелегальної продукції, яка реалізується через легальні канали торгівлі. Так, у травні 2021 року 67% нелегальної продукції розповсюджувалося через магазини та кіоски, повідомляє Kantar. 

Найбільша проблема в тому, що часто ані продавці, ані власники легальних каналів збуту не усвідомлюють всієї відповідальності за такі дії, як і те, що продаж нелегальних сигарет – це, по суті, введення в оману покупців. Досить поширеною є практика, коли легальні точки продажу свідомо беруть незаконний продукт, щоб не втрачати покупців через значно вищі ціни на легальні сигарети. Тобто якщо раніше нелегальні сигарети продавалися з рук біля станцій метро або на стихійних ринках, то тепер їх без проблем можна купити і у звичайних магазинах. 

Але основна проблема зростання ринку нелегальної торгівлі тютюном у її комплексності. З одного боку, сприяють цьому різкі зростання акцизів, відсутність кримінальної відповідальності за  контрабанду, недостатня ефективність і зацікавленість правоохоронних органів. А головне – відсутність будь-якої послідовної чітко виробленої державної політики, спрямованої на вирішення проблеми. 

І поки держава вирішує, що робити з нелегальним ринком сигарет, тіньовий ринок вже досягає тих показників, коли точкова боротьба із ним вже ніяк не впливає на ситуацію, а потребує величезних, системних і тривалих зусиль з боку держави. Досвід країн Європи, де цей показник перевищував 30%, чітко демонструє, що без комплексного підходу, у тому числі і за допомогою законодавчих ініціатив, ситуацію не змінити. 

Отже, допоки нічого не зміниться, можна прогнозувати, що і нинішній рекорд зростання нелегального ринку – не останній.